Labyrinth
Labyrinth itself is a complex and diverse phenomenon. Choreographer Ksenia Zvereva decided to work with a concrete and a metaphorical meaning – geometric shapes and forms of the maze, labyrinth of love and life.
Creating the ballet, Ksenia worked with figuring the life as a map with different paths and gates. We choose a way, move through it and sometimes we succeed in reaching the “final point” and what we aim for, but sometimes we do not. At that very moment, at least.
But then we take another path to reach the goal. That keeps going on every second. We are searching for the right way out, just like in a labyrinth. We map our physical world. What happens quite often, - we do not see the answer that is so close to us. We realize it only after some time and, usually, after making mistakes. But that is the way to learn and increase.
The ballet «Labyrinth» was an experiment for Ksenia in many ways.
It was a very contemporary work for one of the best classical companies. The dancers had to work with a completely other style and technique then they are used to. It was first time to collaborate with a composer (Andrey Martynov), who arranged the classical part of the music (Presto from "Death and the Maiden" by Franz Schubert) and composed several scores for the ballet.
The ballet's idea and arrangement reflects today's era of postmodernism and intermediality.
Performed by Еlena Evseeva, Еkaterina Chebykina, Аndrey Еrmakov, Nail Еnikeev and dancers of Mariinsky theatre.
Photos by N. Razina.
Лабиринт
Лабиринт как таковой представляет собой сложное и разнообразное явление. Хореограф Ксения Зверева работала с конкретным и метафорическим значением слова «лабиринт» - геометрические формы лабиринта, перестроения, лабиринт любви и жизни.
Создавая балет, Ксения погрузилась в представление о жизни, видя ее как карту с различными путями и порталами. Мы выбираем путь, движемся по нему и стремимся дойти до конечной цели. Иногда нам это удается, а иногда нам стоит много раз ошибиться, чтобы прийти к верному решению.
Мы находимся в вечном поиске своего пути и создаем свой физический мир, двигаясь по лабиринту. Мы не сразу находим верное решение. Часто нам приходится совершить много ошибок, прежде чем достичь цели, хотя ответ лежит на поверхности и является таким очевидным. Но там мы учимся и познаем себя.
Балет «Лабиринт» стал экспериментом для Ксении во многих смыслах.
Это максимально современная работа для одной из лучших классических трупп. Артисты работали с совершенно другим, непривычным для них стилем и техникой танца.
Впервые хореограф работала в тесном сотрудничестве с композитором (Андрей Мартынов), который аранжировал классическую часть музыкального материала (Presto из струнного квартета «Девушка и Смерть» Франца Шуберта), а также написал музыку специально для балета.
Идея и стилистика балета отражает сегодняшнюю эпоху постмодернизма и интермедиальности.
Исполняют Елена Евсеева, Екатерина Чебыкина, Андрей Ермаков, Наиль Еникеев и артисты балета Мариинского театра.
Фото Н. Разиной.