Elegy. Ophelia

2016


Elegy. Ophelia

Shakespeare's tragedy «Hamlet, Prince of Denmark» is known all over the world and there are huge numbers of interpretations of the story. And Hamlet, at least usually, is the main character in the tragedy.
Here, Ksenia Zvereva played with the displacement of the main image/protagonist of the tragedy and created a story, told by the fragile female character - Ophelia.

There are several interpretations of the image of Ophelia as well. That became especially popular among poets and painters. Ophelia might be very feminine, sweet and defenseless; mysterious and silent, or become a fearless mermaid that tears the connection with the earthly world.

Ksenia was inspired by Tchaikovsky´s music - first part (Elegy) of the Third orchestral suite. Pyotr Tchaikovsky is one of the most “balletic” composer, his music is a concentration of a huge palette of emotions and drama.

The image of Ophelia fully reflects the mood of the music and evolves throughout the piece. The choreographer also used a very concrete symbol – water, which became symbol of purity, innocence, infinity and death. Here we immediately recall the painting by Sir John Everett Millais «Ophelia».

Elegy. Ophelia was created for principal dancers of the Mariinsky Ballet – Victoria Tereshkina and Andrey Ermakov.

Photos by J. Devant, N. Razina, I. Tuminene.

Элегия. Офелия

Премьера – 7 апреля 2016 года, Мариинский театр, Санкт-Петербург (в рамках проекта «Творческая мастерская молодых хореографов»).
Трагедия Шекспира «Гамлет, принц Датский» известен во всем мире. Существует огромное количество интерпретаций этой истории, где образ Гамлета, по крайней мере чаще всего, является центральным. В своей постановке Ксения Зверева перенесла основное внимание на хрупкую героиню трагедии Офелию. «Элегия. Офелия» - это история, расказанная через взгляд героини.
Есть несколько интерпретаций образа Офелии. Это стало особенно популярным среди поэтов и живописцев. Офелия может быть очень женственной, милой и беззащитной; таинственной и молчаливой, или же стать бесстрашной русалкой, которая порывает связь с земным миром.
Фото Дж. Деванта, Н. Разиной, И. Туминене.
Ксения вдохновилась ​​музыкой Чайковского, используя первую часть (Элегия) Третьей оркестровой сюиты. Петр Чайковский - один из самых «балетных» композиторов, его музыка - это концентрация огромной палитры эмоций и драмы.
Образ Офелии полностью отражает настроение музыки и развивается в течение всего произведения. Хореограф также использовала очень конкретный образ - воду, которая стала символом чистоты, невинности, бесконечности и смерти. Здесь сразу вспоминается ​​картина сэра Джона Эверетта Милле «Офелия».
«Элегия. Офелия» была поставлена на ведущих артистов Мариинского театра - заслуженную артистку России Викторию Терешкину и Андрея Ермакова.

Фото Д. Деванта, Н. Разиной, И. Туминене.



Victoria Tereshkina, Andrey Ermakov

Copyright Ⓒ 2020 Ksenia Zvereva. All rights reserved Designed and developed by